Pojawienie się kart płatniczych wzniosło handel i obsługę klienta na zupełnie nowy poziom. Materialny pieniądz, którego można dotknąć, w wielu sytuacjach staje się zwyczajnie zbędny. W końcu są bankomaty, terminale płatnicze w sklepach, a coraz większą popularność zyskują usługi elektroniczne – e-zakupy i e-usługi. Wszystkie te nowoczesne rozwiązania to duże ułatwienie dla klientów, ale też i coraz bardziej kompleksowa obsługa dla operatorów.
Transakcje i przetwarzanie danych – ile to kosztuje?
Siłą rzeczy prędzej czy później musiały pojawić się pytania, jak taka kompleksowa obsługa będzie rozliczana przez fiskus? Usługi typowo finansowe są zwolnione z VAT, ale sporo wątpliwości budziły już zapisy dotyczące obsługi technicznej tych transakcji. W końcu obsługa transakcji teoretycznie nie wymaga przetwarzania informacji, raportowania, przesyłania danych. Wszystkie te typowo techniczne czynności miały więc być obłożone podatkiem VAT. Sprawy jednak nie zostawiono. A zgodnie z aktualną interpretacją przepisów i ustawą o VAT, kompleksowa obsługa kart płatniczych to nie tylko sama transakcja, ale i wszystkie towarzyszące jej usługi, które mają na celu poprawienie jakości usług i zwiększenie ich bezpieczeństwa. Zgodnie z tą interpretacją zwolnieniu z płacenia VAT podlega kompleksowa obsługa kart płatniczych.
Nie zmienia to jednak faktu, że zdecydowanie się na terminal w sklepie to jednak wydatek. Nie tylko wymaga zakupu urządzenia, ale i comiesięcznego opłacania abonamentu i dodatkowo prowizji i stałych stawek od transakcji. Zanim więc w sklepie pojawi się terminal, koniecznie trzeba zrobić bilans zysków i strat i wyliczyć, czy będzie to inwestycja, która przyniesie oczekiwane zyski.
Podstawa to czytać umowy
Chociaż konkurencja na rynku operatorów transakcji bezgotówkowych rośnie, to jednak wciąż taka kompleksowa obsługa wiąże się z różnymi kosztami. Zanim podpisze się jakąkolwiek umowę na terminal, koniecznie trzeba zapoznać się ze szczegółami oferty, poszukać możliwych kruczków w umowie, upewnić się, za co dokładnie się płaci. Chociaż niektórzy operatorzy mogą kusić niewielkim oprocentowaniem, to już odpowiednio wysoki może być abonament albo stała kwota od każdej transakcji. O ile kompleksowa obsługa czyli same transakcje i kwestie techniczne nie są obłożone VAT-em, to korzystający z nich przedsiębiorca nie zawsze musi odnieść z tego korzyść. Jeśli ma się taką możliwość, najlepiej jest skorzystać z pomocy kogoś bardziej doświadczonego albo dokładnie przeanalizować oferty terminali dostępne na rynku, zanim wybierze się konkretnego operatora.
Transakcje bezgotówkowe – kto bierze w nich udział?
Kompleksowa obsługa pomyślana jest tak, żeby każdy, kto bierze w nich udział, zyskał. Nie jest jednak prawdą, że transakcje bezgotówkowe są nieskomplikowane i proste. Wręcz przeciwnie, w tym finansowym łańcuchu, jakim jest kompleksowa obsługa transakcji, bierze udział wiele podmiotów – kupujący, sprzedawca, operator terminala, bank, firmy zabezpieczające transakcje i zajmujące się przetwarzaniem danych.