Obsługa kart płatniczych a zwolnienie z VAT. Co warto wiedzieć?

Obsługa kart płatniczych a zwolnienie z VAT. Co warto wiedzieć?

Pojawienie się kart płatniczych wzniosło handel i obsługę klienta na zupełnie nowy poziom. Materialny pieniądz, którego można dotknąć, w wielu sytuacjach staje się zwyczajnie zbędny. W końcu są bankomaty, terminale płatnicze w sklepach, a coraz większą popularność zyskują usługi elektroniczne – e-zakupy i e-usługi. Wszystkie te nowoczesne rozwiązania to duże ułatwienie dla klientów, ale też i coraz bardziej kompleksowa obsługa dla operatorów.

Transakcje i przetwarzanie danych – ile to kosztuje?

Siłą rzeczy prędzej czy później musiały pojawić się pytania, jak taka kompleksowa obsługa będzie rozliczana przez fiskus? Usługi typowo finansowe są zwolnione z VAT, ale sporo wątpliwości budziły już zapisy dotyczące obsługi technicznej tych transakcji. W końcu obsługa transakcji teoretycznie nie wymaga przetwarzania informacji, raportowania, przesyłania danych. Wszystkie te typowo techniczne czynności miały więc być obłożone podatkiem VAT. Sprawy jednak nie zostawiono. A zgodnie z aktualną interpretacją przepisów i ustawą o VAT, kompleksowa obsługa kart płatniczych to nie tylko sama transakcja, ale i wszystkie towarzyszące jej usługi, które mają na celu poprawienie jakości usług i zwiększenie ich bezpieczeństwa. Zgodnie z tą interpretacją zwolnieniu z płacenia VAT podlega kompleksowa obsługa kart płatniczych.

Nie zmienia to jednak faktu, że zdecydowanie się na terminal w sklepie to jednak wydatek. Nie tylko wymaga zakupu urządzenia, ale i comiesięcznego opłacania abonamentu i dodatkowo prowizji i stałych stawek od transakcji. Zanim więc w sklepie pojawi się terminal, koniecznie trzeba zrobić bilans zysków i strat i wyliczyć, czy będzie to inwestycja, która przyniesie oczekiwane zyski.

Value Added Tax VAT Finance Taxation Accounting Concept
Value Added Tax VAT Finance Taxation Accounting Concept

Podstawa to czytać umowy

Chociaż konkurencja na rynku operatorów transakcji bezgotówkowych rośnie, to jednak wciąż taka kompleksowa obsługa wiąże się z różnymi kosztami. Zanim podpisze się jakąkolwiek umowę na terminal, koniecznie trzeba zapoznać się ze szczegółami oferty, poszukać możliwych kruczków w umowie, upewnić się, za co dokładnie się płaci. Chociaż niektórzy operatorzy mogą kusić niewielkim oprocentowaniem, to już odpowiednio wysoki może być abonament albo stała kwota od każdej transakcji. O ile kompleksowa obsługa czyli same transakcje i kwestie techniczne nie są obłożone VAT-em, to korzystający z nich przedsiębiorca nie zawsze musi odnieść z tego korzyść. Jeśli ma się taką możliwość, najlepiej jest skorzystać z pomocy kogoś bardziej doświadczonego albo dokładnie przeanalizować oferty terminali dostępne na rynku, zanim wybierze się konkretnego operatora.

Transakcje bezgotówkowe – kto bierze w nich udział?

Kompleksowa obsługa pomyślana jest tak, żeby każdy, kto bierze w nich udział, zyskał. Nie jest jednak prawdą, że transakcje bezgotówkowe są nieskomplikowane i proste. Wręcz przeciwnie, w tym finansowym łańcuchu, jakim jest kompleksowa obsługa transakcji, bierze udział wiele podmiotów – kupujący, sprzedawca, operator terminala, bank, firmy zabezpieczające transakcje i zajmujące się przetwarzaniem danych.